Co zrobić, gdy po wysłaniu wniosku do KRS zorientowaliśmy się, że błędnie wypełniliśmy formularz.
W sytuacji, w której wyślemy za pośrednictwem systemu PRS do KRS wniosek zawierający błędy, uzupełnienie lub sprostowanie wysyłamy do KRS także przez system PRS, w formie elektronicznej.
Gdy wyślemy wniosek do KRS z błędami, mogą one zostać wychwycone przez sąd rejestrowy, który wyda odpowiednie rozstrzygnięcie w zakresie wezwania do uzupełnienia lub zwrotu wniosku. Możliwa jest też sytuacja, w której sami zorientujemy się, że wypełniając wniosek popełniliśmy błąd.
Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku uzupełnienia naszego błędnie wypełnionego wniosku dokonujemy przez system PRS, jednak tym razem musimy skorzystać z opcji wysłania „Pisma” a nie wniosku.
W ramach systemu PRS mamy do wyboru wysłanie „Pisma zawierające uzupełnienie braków” lub „Pisma w sprawie” (w systemie PRS możliwe jest też wybranie wariantu „Pisma procesowego ogólnego”, jednak nie w tym przypadku nie będzie ono stosowane):
Gdy dojdzie do sytuacji, w której do uzupełnienia określonych braków wezwie nas sąd, wybieramy wariant Pisma zawierającego uzupełnienie braków. Jeżeli chcemy natomiast dokonać uzupełnienia lub sprostowania z własnej inicjatywy, wybieramy wariant Pisma w sprawie. W obu przypadkach najważniejsze jest prawidłowe oznaczenie sądu prowadzącego sprawę oraz wpisanie właściwej sygnatury, która została przypisana do pierwotnego wniosku.
Kolejna istotna rzecz, to odpowiednie i zrozumiałe opisanie w polu „Treść pisma” na czym polegał błąd w pierwotnym wniosku, ewentualne sformułowanie konkretnego wniosku (np. o sprostowanie) oraz, jeżeli na tym polegał błąd – dodanie załączników, których zapomnieliśmy dodać w ramach pierwotnego wniosku.W tego rodzaju sytuacjach, np. gdy w samym wniosku przez pomyłkę wpisaliśmy błędną nazwę podmiotu, warto pamiętać o treści art. 12 ust. 2 ustawy o krajowym rejestrze sądowym, który stanowi, że: Jeżeli okaże się, że w Rejestrze znajduje się wpis zawierający oczywiste błędy, sąd z urzędu sprostuje wpis. Jeżeli więc błąd jaki zawarto na formularzu nosi znamiona błędu oczywistego (np. z załączników, uchwał wynika inna nazwa lub dane członka zarządu, a na wniosku wpisano dane błędnie), możemy spróbować zwrócić uwagę sądu właśnie na zakwalifikowanie określonej omyłki w zakres art. 12 ust. 2 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, co powinno skutkować dokonaniem poprawienia wpisu z urzędu.